Taal- en rekentraject
Rekenen
Juf Marlies, onze rekenspecialist en tevens ib’er van CBS de Enk, is 1 dag in de week vrij geroosterd van lesgevende taken op CBS de Enk. Dit schooljaar heeft zij de taak gekregen om samen met het team te kijken naar het beleid van het rekenen. Welke afspraken maken we samen om de doorgaande lijn te waarborgen, een goede les te verzorgen en het rekenniveau goed in beeld te krijgen om vervolgens hierna te handelen zowel in de les als buiten de les. Dit wordt o.a. gedaan door het organiseren van sparmomenten, door het delen van informatie tijdens vergaderingen, door klassenbezoeken, door methodestudie en door literatuurstudie. Waar mogelijk maakt zij ook tijd vrij om enkele leerlingen extra begeleiding te geven.
Naast de inzet van Marlies is er gekozen voor een rekentraject dat specifiek gericht is op groep 7/8. Omdat zij toewerken naar de eindtoets willen we graag dat deze leerlingen in de eerste helft van het schooljaar hun eventueel opgelopen achterstanden uit de corona-lockdowns zo snel mogelijk hebben ingelopen. We hebben hiervoor gekozen voor een traject dat ‘Foutloos rekenen’ heet. . In dit traject werken we samen met het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI). Hun aanpak gaat uit van vaste rekenrecepten en -concepten die elke wiskundige kent én die elke leerling kan leren. Door directe instructie en veel oefenen automatiseren de leerlingen deze rekenvaardigheden. Wanneer dit traject goed bevalt en betere resultaten oplevert zullen we het een vaste plek in ons rekenonderwijs gaan geven.
Taal
Taal is een ruim begrip op de basisschool. Onder taal vallen vakken als technisch lezen, begrijpend lezen & luisteren, (werkwoord)spelling en stellen. Eigenlijk zijn we de hele dag bezig met taal. De afgelopen jaren zijn we onder begeleiding van BCO-adviesgroep bezig geweest om kritisch naar ons taalonderwijs te kijken en aanpassingen te doen waardoor het onderwijs effectiever en overzichtelijker is geworden en waarmee we meer kwaliteit kunnen bieden als school. Door de lockdowns is het laatste gedeelte van dit traject nog blijven liggen. Meester Bob heeft enkele uren gekregen om dit in het huidige schooljaar verder op te pakken en uit werken. In de eerste helft van het schooljaar ligt de focus op Begrijpend lezen. In de tweede helft kijken we naar alle taalonderdelen die volgens ons extra aandacht nodig hebben en hoe we die het beste een plek kunnen geven binnen ons huidige onderwijs. De studiedag in maart zal gebruikt worden voor dit traject.